حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اردن: حمله شهرک نشینان به کاروان کمک‌های غزه جنایت است مشاور اسماعیل هنیه: نتانیاهو برای آتش بس سنگ اندازی می‌کند حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیه: اسرائیل فورا از رفح عقب‌نشینی کند رسانه صهیونیستی: عملیات اسرائیل در رفح محدود است دومین حمله گردان‌های قسام به مواضع صهیونیست‌ها طی چند ساعت گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند | دولت از وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال عقب نیست سردار فدوی: دولت و سپاه درکنار یکدیگر رفع مشکلات کشور را پیگیری می‌کنند واکنش کانادا به حمله احتمالی اسرائیل به رفح هلاکت یک تاجر اسرائیلی در مصر ایروانی: هیچ یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع ایران علیه اسرائیل دخیل نبودند حمدان: عملیات رفح برای ارتش اسرائیل «پیک نیک» نخواهد بود چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد نتانیاهو: پیشنهاد مورد قبول حماس از خواسته‌های ضروری اسرائیل فاصله دارد درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان وزیر صهیونیست: مذاکره با حماس بس است؛ به رفح حمله کنید پوتین به چین و ترکیه سفر می‌کند بازگشت مذاکره‌کنندگان صهیونیست به قاهره طی ساعات آینده
سرخط خبرها

بازخوانی تازه‌ترین تحولات مذاکرات وین | توافق هسته‌ای در دسترس است

  • کد خبر: ۹۹۱۳۸
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
بازخوانی تازه‌ترین تحولات مذاکرات وین | توافق هسته‌ای در دسترس است
منابع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایران اعلام کردند که نشست‌ها و جلسات برگزارشده در هفته گذشته تاکنون در فضایی روبه جلو و سازنده برگزار شده و درباره موضوع‌های باقی مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نظر می‌آید با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین و نیز شرکت مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه کشورمان، در مذاکرات، به رفع اختلافات به طور کامل نزدیک‌تر می‌شویم.

در ادامه مذاکرات وین در دور هشتم، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی، در وین با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دیدار کرد. اولیانوف در توییتی نوشت که درباره بحث برانگیزترین مسائلی صحبت کردیم که باید در مذاکرات وین حل شوند.

علاوه بر این، نمایندگان روسیه و تروئیکای اروپا با حضور نماینده اتحادیه اروپا روز شنبه با یکدیگر دیدار کردند. در روز‌های گذشته کارگروه‌های رفع تحریم، ترتیبات اجرایی و اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شده است.

به گزارش «ایسنا»، منابع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایران اعلام کردند که با توجه به پیشرفت شایان توجه به دست آمده در مذاکرات و نگارش بخش زیادی از متون توافق نهایی، رسیدن به خط پایان مذاکرات و دستیابی به تفاهم در وین، اکنون نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی است.

اگر این کشور‌ها تصمیمات لازم را به خصوص در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوع‌های هسته‌ای بگیرند، می‌توان در مدتی کوتاه مذاکرات را جمع بندی کرد و به نتیجه رسید.

همچنین به گزارش شبکه سی جی تی ان، وانگ کان، نماینده چین در سازمان‌های بین المللی، در وین درباره روند مذاکرات ایران و دیگر طرف‌های برجام برای بازگشت آمریکا به این توافق اظهار کرد: همه مذاکره کنندگان موافق اند که ما به مرحله نهایی رسیده ایم، به ویژه پس از آنکه همکاران ایرانی ما بسته نهایی خود را پیشنهاد داده اند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که ایران به طور رسمی بازخورد‌های مکتوب خود را درباره بسته پیشنهادی برای بحث توسط همه طرف‌ها ارائه کند. متأسفانه همان طور که از ابتدای مذاکرات مشخص بود، هنوز طرف آمریکایی به هماهنگی لازم در سیاست داخلی خود برای روبه روشدن با برجام و اتخاذ تصمیمات لازم دست نیافته است و بر خلاف ایران که با سیاستی روشن و موضعی واحد در وین حضور یافته است، طرف آمریکایی چه در سطح هیئت مذاکره کننده شان و چه در سطح سیاست داخلی دچار اختلاف نظر و ناهماهنگی است.

با این حال به نظر می‌آید چند گام تا توافق طرف‌ها برای بازگشت به برجام و ازسرگیری تعهدات در شکل تازه باقی نمانده است، اما همان طور که در سال۲۰۱۵ برخی کشور‌های منطقه و رژیم صهیونیستی درباره هرگونه توافق نگران بودند و در روند مذاکرات و بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای دست از کارشکنی برنداشتند، اکنون هم تحرکات جدی برای شکاف در مذاکرات و اعمال نفوذ به ویژه از سوی رژیم صهیونیستی مشهود است.

رسیدن به توافق دور از ذهن نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رسیدن به توافق دور از ذهن نیست، به «ایسنا» گفت: راه رسیدن به توافق خوب این است که آمریکایی‌ها از گذشته خود در تعامل با جمهوری اسلامی ایران پند بگیرند و رفتار و سیاستشان مبنی بر فشار حداکثری را اصلاح کنند.

ابراهیم رضایی گفت: در مذاکرات راهکار‌های بسیاری از اختلافات مشخص شده، منتها دو موضوع محل اختلاف است؛ اول اینکه آمریکایی‌ها برای ماندن و اجرای توافق تضمین دهند و اینکه بتوان اقدامات طرف‌ها در توافق را راستی آزمایی کرد.

رضایی ادامه داد: ما نگاهمان این است که توافق کاتالیزور و تسهیل کننده وضعیت اقتصادی است، نه دلیل اصلی پیشرفت. حتی اگر به توافق هم برسیم، باید شرط اصلی یعنی تلاش برای اقتصاد مقاومتی و پیشرفت درون زا فراموش نشود.

نتایج خوبی در پیش است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس نیز به «ایسنا» گفت: گروه مذاکره کننده از موضع قدرت درحال گنجاندن مفاد و نکاتی در توافق پیش روست که پیروزی بزرگ و گام بلندی برای کشور خواهد بود. بی شک توافق مطلوب باید آثار مثبتی در زندگی مردم نیز به دنبال داشته باشد. تا جایی که بنده از روند مذاکرات در جلسات اطلاع پیدا کردم، خداراشکر به نتایج خوبی دارد می‌رسد. این بدان معناست که گروه مذاکره کننده ما از موضع قدرت در صحنه حاضر شده اند و در حال گنجاندن مفاد و نکاتی در توافق پیش رو هستند که برد بزرگ و گام بلندی برای کشور خواهد بود.

جلال رشیدی کوچی بیان کرد: از نظر بنده توافق خوب در وهله اول توافقی است که منافع ملی و اقتصادی کشور را تأمین کند و در وهله دوم تضمین‌های لازم و کافی برای پایبندی طرف‌ها به توافق در آن دیده شده باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: گاهی توافق منافع ما را تأمین می‌کند، اما تضمین لازم برای پایبندی طرف‌ها به توافق در آن دیده نشده است. این توافق مطلوب ما نیست. توافق باید بلندمدت باشد و خواسته‌های به حق ما را برآورده کند. توافق مطلوب باید نتایج مثبت و ملموسی به همراه داشته باشد.

به مذاکرات وین خوش بینیم

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین روند مذاکرات برجامی ایران و طرف‌های غربی، به «خبرگزاری دانشجو»، گفت: روند مذاکرات در روز‌های گذشته نشان داده که گام‌های مثبتی از سوی هر دو طرف برای رسیدن به توافق برد-برد برداشته شده است.

وی با بیان اینکه روند پیشرفت مذاکرات نشان می‌دهد طرف‌های غربی به ویژه اروپایی‌ها رویکرد جدید دولت ایران را پذیرفته اند، ادامه داد: طرف‌های مقابل ایران به این موضع آگاه شده اند که مذاکرات برای رسیدن به نتیجه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->